måndag 22 november 2010

Lär du ...

... hänger du med. Och lär du inte inte halkar du efter.
Med den vetskapen i bakhuvudet är det ju viktigt att fundera på hur du kan lära själv, men även hur du kan få med din omgivning i lärandet. Ett sätt att få med en större mängd människor i detta kan vara att ge ut en mail-kurs i flera delar.
Några tips för en lyckad mailkurs:
  1. Förbered väl - lägg upp en struktur för samtliga delar och skriv dem i förväg, kolla att det hänger ihop
  2. Inled kursen med en introduktion där du berättar att en mailkurs i ett visst ämne kommer inom kort, att den kommer bestå av x delar, hur ofta den kommer, vilka områden som kommer tas upp och till vem man kan vända sig med frågor
  3. Använd samma titel delvis varje gång för förenklad sökning samt hög igenkänningsfaktor t ex CRASH COURSE I BLOGGKUNSKAP del 1/10 - SKAPA KONTO
  4. Håll varje del så kort att den kan läsas i mailprogrammets förhandsvy utan man behöver skrolla sig ner
  5. Skicka ut delarna regelbundet, t ex varje onsdag morgon
Lycka till!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket bra ide; tack!!!!

Familjen Lindahl sa...

Idén är fin, men jag underar över om just mail är det bästa mediet.... Mail är bäst kort och koncist tycker jag. Är det inte bättre att blogga delarna (då finns det dessutom utrymme för interaktion med/mellan kursmottagarna. Ligga på intranätsansvariga om såna möjligheter kanske?

Ulrika Conte sa...

Det finns faktiskt en finess med mail, helt plötsligt har man det bara framför ögonen och är det hyfsat kort så läser man. En blogg eller ett intranät måste du leta dig fram till vilket kräver ett visst mått av intresse ...