onsdag 17 november 2010

Gnällmöten

Tänk positivt .... se det bästa i situationen ... betona det som lyckas ... Urk, ibland blir det bara för mycket. När tusen småsaker ligger där och gnager, högen med småsaker att fixa bara växer, tiden inte räcker till, alla misstag jag själv eller någon annan någonsin gjort dyker upp och behöver rättas till omgående, när förbättringar blev försämringar, när kollegorna retar gallfeber på en ... Ja då kan det vara dags att låta alla "gnälla av sig", kalla teamet till ett GNÄLLMÖTE med enda syftet att få gnälla på vad de vill, allt och alla. Nu var det länge sedan jag ordnade gnällmöten eller ens inledde någon form av workshop eller möte med ett gnällblock, men det är nog snart dags igen...
Det intressanta med dessa gnällmöten, är att ingen orkar hålla på att gnälla särskilt länge, inte ens om ämnet är fritt, utan när alla har fått utlopp för sina värsta frustationer brukar kommentarerna sakta bli allt mer inriktade på vad som kan göras och helt plötsligt blickar alla framåt igen.
Vill du gnälla av dig här och nu? Gå in på For whiners only och lämna ditt bidrag!

3 kommentarer:

Familjen Lindahl sa...

Kanske motsatsen fungerar också(om inte medarbetarna är alltför cyniska)? Jag har testat det på jobbet och kör det hemma vid middagarna nu också. Vad är det som gör dig glad och som är/har varit bra idag/denna dag/vecka? Ibland får man anstränga sig lite för att komma på något, men det går alltid!!

Ulrika Conte sa...

Helt rätt Ingela, motsatsen är bäst men när jag kört den för mycket blev stämningen till slut tillgjort positiv och behovet av något annorlunda dök upp. Inte för mycket gnäll bara, men någon enstaka gång för att rensa luften ...

Ulrika Conte sa...

förresten hade jag en dålig vecka när jag skrev detta förra veckan ... det ska mkt till innan jag tar till sådana knep faktiskt!