tisdag 9 november 2010

Att mötas - reflektion

Reflektion är en form av vuxenlärande, där det inte finns rätt eller fel. Reflektion i grupp där klimatet är öppet leder till att vi lär av varandra. Ofta när vi möts blickar vi framåt; planerar och skriver actionlistor, men det är även viktigt att blicka bakåt - vad har vi gjort? hur gick det? vad upplevde jag då? vad har jag lärt mig?

Att reflektera i grupp kan lätt kännas lite utelämnande i början, men om jag inte bjuder på mina djupare tankar utan bara återberättar vad som skett uteblir reflektionen och vi får istället höra en recension. Ett tips kan då vara att skapa en regelbundenhet, tex vid återkommande teammöten där tid avsätts för reflektionen. Det behöver inte vara mycket tid men någon minuts eftertanke i tysthet och därefter någon minut för var och en av team-medlemmarna krävs för att reflektionen ska bli givande.

I start-up fasen kan det vara lämpligt att välja ett gemensamt ämne att reflektera runt, och passa då gärna på att välja ämnen där gemensamt synsätt krävs för teamets samarbete. T ex kan man välja att jobba med företagets gemensamma värderingar som reflektionsämne.
Reflektionen kan också vara inriktad på ett gemensamt arbete som har genomförts, tex som avslutning på en workshop, ett möte eller teambildande aktivitet.Jag har själv lyckats lägga beslag på en uppsättnings reflektionskort skrivna för detta syfte, och de kortet ger en dimension till till reflektionen.

Så, hur utnyttjar du och ditt reflektionen som verktyg för lärande?

Inga kommentarer: