tisdag 5 juni 2012

En eloge till de som lyckas utan tjat

Albert Einstein sa en gång:

Galenskap det är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat

Tittar man på hur tjat definieras i Wikipedia så står det:

Att tjata - alltför ofta upprepa samma önskan eller uppfattning.

Ser ni hur det hänger ihop? Hur många gånger har jag själv inte stått där och återigen bett att få det där papperet signerat för tionde gången, tidrapporten som ska lämnas in och som jag säger till om varje månad, gympapåsen som ska packas ... jag ber, påminner...tjatar ... upprepar min önskan om och om igen och förväntar mig faktiskt ett annat resultat än det jag fått hittills. Ooops, där sprang jag rakt in i Einsteins definition av galenskap :)

Men hur gör då de personer som lyckas få resultaten levererade utan tjat? Jag har studerat mina kollegor och kunnat dra följande slutsatser:
Först: provar att be vänligt
Sen: väntar för att se om något händer
Och om det behövs: provar ett annat sätt att få sitt resultat från samma person och bakom det ligger en, kanske inte alltid medveten, analys av varför inget hände första gången och hur jag behöver agera för att min motpart ska leverera, har de förstått uppgiften, finns det några hinder att eliminera...

Enkelt va? Och varför kom jag inte på det tidigare... Eller är det så att det inte går att lyckas utan tjat? Ja, jag känner iaf minst en person som lyckas och det finns säkert fler ...Vilken typ är du - den som tjatar eller den som hittar andra vägar?



Inga kommentarer: