tisdag 13 april 2010

Mera om snackisar

Snackisar (se också mitt tidigare inlägg) vill flera av er veta mer om; hur går dem till, vem tar initiativet, vad kan man prata om etc etc? Jag har jobbat med snackisar i ungefär ett år nu, vi trevar oss fortfarande fram men blir hela tiden lite skarpare :). Med tiden har nedanstående riktlinjer för en snackis vuxit fram:
Snackisen ska vara just en snackis. Vi samtalar och det finns inga krav på varken dokumentation eller omedelbara och synliga resultat. Samtalet i sig och de idéer samtalet eventuellt ger upphov till är vårt fokus.
Snackisen berör hur-frågor och inte vad-frågor. Vad-frågorna diskuteras i de flesta verksamheter så gott som dagligen medans hur-frågorna ofta får mindre utrymme.
Snackisen ska ha ett tema. Samtalet behöver begränsas och fokuseras till ett utvalt tema för att inte sväva iväg. Temat kan vara ett begrepp som vi stöter på dagligen och behöver ha en gemensam tolkning av, t ex effektivitet, eller hur vi utför ett visst arbetsmoment på bästa sätt. Det kan också formuleras som ett provokativt påstående inom ett område som påverkar oss och berör, där "Processer, roten till allt ont" är ett exempel. Vi kan även närma oss områden som vi vill lära oss mer om, t ex feedback eller medarbetaransvar ... ja bara fantasin sätter gränsen ...
Snackisen ska vara en öppen diskussion. Alla ska vara med i diskussionen och ibland krävs det en startrunda där var och en får uttrycka sina tankar inför ämnet för att komma igång. Ett tips är att skjuta undan borden och bilda en ring så alla kan se varandra i ansiktet.
Initiativet till en snackis skulle kunna komma från vem som helst. Hittills är det jag som har kallat till dessa möten hos oss, men jag ser framför mig att i framtiden kommer jag att bli inbjuden till snackisar om viktiga ämnen av mina medarbetare :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Å tänk om jag inte jobbade i en konsultorganisation där varje minut måste dedikeras kunden och dess projekt och minimalt (läs inget) internt som inte är rena rama kurser accepteras som kostnader... Skulle jag dra ihop detta, som säkert skulle för företaget vara lönsamt på sikt, skulle min vinst i nuläget på kunderna minska och inte vara accepterat. Tur att det finns vissa organisationer som vågar investera i sina resurser! Kör på Ulrika!
//L-M

Ulrika Conte sa...

Tack för påminnelsen; ja jag har det bra som får möjlighet att prova en del knep som jag tror gör skillnad i längden ... så jag kan gå till jobbet med ett leende varje morgon.