torsdag 7 oktober 2010

Att mötas - tidsgränser

När jag skrev mitt förra inlägg kom jag att tänka på följande som jag hittade i boken Tanketräning av Edward de Bono:
”Än viktigare är den frihet som en skarp tidsgräns ger. Tidsdisciplin gör att tänkandet inte längre blir en stressande ansträngning. Istället för att vara tvungen att fortsätta tills man löst problemet behöver man bara tänka i två minuter. Det är den uppgift man måste genomföra”

Fantastiskt, eller hur? Sedan lite mer än ett år tillbaka har jag jobbat aktivt med att hålla många möten och workshops under stark tidspress och blir fortfarande imponerad av den energi som frigörs vid varje sådant tillfälle. När man inte längre har tid att fundera över om det man säger/gör är bra eller dåligt utan fokuserar på att lös uppgiften kommer de bästa resultaten.

Inga kommentarer: