torsdag 18 mars 2010

Tid för möte

Det finns många faktorer att tänka på inför ett möte och en av dessa är mötets längd. För långa möten leder lätt till utdragna diskussioner och uttråkade mötesdeltagare som sysslar med annat som att SMS:a och läsa e-mail. För korta möten däremot kan leda till att man inte hinner klart och får fortsätta en annan gång.
Efter ca 30 min sjunker koncentrationsförmågan hos de flesta människor och ändå så kallar vi ofta till entimmes-möten. Detta sker mycket av slentrian; jämna klockslag, defaultinställningar i elektroniska kalendrar osv. Bara för att testa så ändrade jag min kalender från 60 min till 45 min som default-tid för alla möten. Jag har nu använt mig av 45 min-möten i ca fyra månader och kan konstatera att:
  • ingen har klagat på för korta möten
  • behovet av ytterligare ett möte för att bli klar har inte ökat
  • jag får en massa extra kvartar fram till påföljande möten som börja hel timme
  • jag har blivit bättre på att behålla fokus
Men nu är jag nyfiken på hur du tänker runt längden på möten; korta, långa med pauser, långa utan pauser, etc etc. Dela gärna med dig!

Inga kommentarer: